Sabtu, 24 September 2011

anda tau anda budak medic bila.....

Yeayy..dah balik ke denpasar...seminggu kat jejaring rasa cam dah penat sangat...jauh2 lak tu..ley kena buasir aku naik motor lama2..cer apa eh kali ni..hmm...haa..sekarang kan budak2 engineering tgh konvo..budak2 lain yang satu umur n kawan2 aku pun kira konvo sama la bulan ni..aku bukak la fb tengok diaorang bersuka ria dan bergembira dah menggenggam segulung ijazah..rasa cam sengal kan beajar cam nak mampus tuk dapat satu lembar ijazah tu je..haha..tapi bukan ijazah tu yang kita cari..ilmu yang kita dapat tu yg penting..budak medic bila nak grade eh?itu la persoalan yang masih belum dapat dirungkai..hee

Tak jeles ataupun menangisi nasib bilamana aku ni still merangkak2 nak habiskan 5 tahun stengah pengajian aku ni..biasa ar..budak medic confirm paling tua antara kawan2 yang grade..tapi bak kata doctor aku..kita dah sign perjanjian dalam hati tuk komited dalam segala hal yang berkaitan dengan medic termasuk a mengorbankan masa muda,masa tido,dan masa anda bersama orang yang tercinta dalam erti kata dengan keluarga ataupun pasangan lah kan..tapi..bese lah manusia..suka sangat tengok dari sisi yang kelam je..ada manfaat kau jadi budak medic weyh..nak tau contoh nye?

Aku dulu time sekolah curious gila dengan banyak benda..camne rasanya belah kepala orang eh,,camne rasanya pegang jantung,camne benda ni ley jadi..aku tau budak2 lain termasuk yang baca ni pun mesti sama gak masa kecik dulu..time medic ar kau dapat rasa live benda2 ni semua..rasa cam dunia ni penuh dengan rahsia..memang ar kau ley cari info2 dalam internet..tapi tengok video dengan merasai sendiri pengalaman tu berbeza.

Bila kau dah pakai je lab coat putih ko..orang dah pandang kau lain..cam respect ar..terutama kat kampung2..bukanlah nak membangga diri bila dah jadi dokter..tapi kehormatan tu kau takkan dapat melainkan kau jadi yb,cikgu ataupun dokter..keluar g mana2 pun orang kenal.pagi dokter...mana ada orang cakap selamat pagi engineer...walhal kau jumpa dia sekali je kat spital..kau pun buat2 la kenal bila dia da tegur tu..eh camne pakcik..dah sihat ke..bla2..best kan kalau orang kenal kau..link kau pun jadi banyak..ada pe2 masalah kau ley cari orang tuk settle banyak benda..

Jadi budak medic ni best sebab kau tengok sekali je orang yang lalu depan kau,kau da ley teka dia sakit pe..sumpah gua tak tipu..tapi ni untuk budak medic yang dah senior2 ataupun yang kuat baca buku la..yang malas2 atau keje duk buat last year paper memang aku tak tau nak cite pe lah kan..aku n kawan2 main teka2 diagnosis sebelum buat anamnesis ataupun sebelum hasil lab keluar..

Dokter adalah orang yang paling dipercaya..jadi segala hal yang berkaitan dengan patient kau tak ley dedahkan..tapi pengalaman secara general tu boley ar..dan setiap patient tu datang dengan cerita yang berbeza..dan sangat2 menarik..kadang2 hal rumah tangga n diaorang curang pun kau ley dengar..dan bila dokter cakap nak periksa sesuatu 95% patient pasti akan lakukan tanpa ragu2..sebelum tu kena inform consenst dulu ar kan..dan ada pendamping kalau nak periksa perempuan..

Pekerjaan dokter ni melatih diri kau tuk lebih berani dari segala hal..banyak kawan2 aku yang dulu takut darah..pemalu..ada masalah gugup bila masuk je practical semua tu hilang..sebab pe?sebab kau practice setiap hari benda tu..walaupun lambat..tapi sedikit demi sedikit kau akan berubah menjadi lebih baik..dan bila selalu dilakukan..kau confirm jadi mantap..cucuk sekali je dapat darah..jahit pakai satu tangan..dan skill2 yang lain yang bley diaanggap legend..haha..

Jadi jangan ar down bila cam kau paling lambat grade..bila ar aku nak kawin..nak ada kete..nikmati je hidup ni perlahan2..belum tentu orang yang grade awal ni esok dia mati..kan dah tak dapat menikmati graduation dia..kau yang lambat grade ni umur panjang lak..haa..contoh je..jadi dokter ni best..percayalah..dan banyakkan membaca...daa..

0 ulasan:

Catat Ulasan