Sabtu, 10 September 2011

momen paling best masa obgyn

Alhamdulillah baru je habis OBGYN minggu ni..tetiba cam rasa rindu plak tak dapat nak lahirkan baby lagi..n terima kasih pada team2 jaga n stase time yang ke jejaring dengan aku dari awal sampai akhir..dan juga pada doctor2 yang d best la bagi aku antara lab2 yang lain..

Momen paling best bagi aku kat obgyn time aku kat singaraja la..masa tu pukul 3 pagi..kitaorang cam da penat sangat..tido ar jap..pastu dengar ada ibu menjerit2 sakit dah nak beranak..aku confirm ar tido mati..puasa an time tu..dia punya penat tu memang susah nak di gambarkan la..ada 3 orang yang jaga..kawan aku yang sorang tu je terbangun..dia g ar ke bed ibu tu pastu dah nampak kepala cam dah nak keluar..dari jauh dia teriak2 suruh kitaorang assist..aku terbangun..tapi sebab penat  nye pasal n sebelum tu aku dah lahirkan banyak baby..aku suruh junior aku g tolong nak suruh dia lagi mahir...

Aku lelap kan mata jap..pastu bukak mata balik tengok jr aku tu still ada kat sebelah aku..weyh apa hal kau tak tolong kawan kau tu..dia berdiri je kat sebelah meja tempat kitaorang jaga..'kaki aku cramp tak ley nak jalan' jr aku cakap..ha alah tengah keadaan darurat emni ar kaki kau nak cramp..pastu aku plak bangun..damn...kaki aku pun cramp gak doe...ibu dengan kawan aku lagi sorang tu dah menjerit2 minta tolong..camne tak cramp..tido kat kerusi je..tak selesa tul tido kalau on call..

Tapi sebab dah tanggungjawab an..aku pun berusaha la bergerak walaupun berjalan macam robot..time tu memang kelakar pun ada..cemas pun ada..cemas bukan apa..kalau tak assist t aku malas ibu bidan tu membebel g lapor kat dokter kalau ada jadi pe2..tapi diorang sedap je tido..cam haram..pastu aku sampai2 je baby tu dah kuar kawan aku yang lahirkan..tengok bayi dia tak bernafas n tak gerak2..masa tu aku pun mamai..aku pun taktil bayi tu bagi dia bernafas..pastu kawan aku tanya..kau buat apa..kau tak nampak ke bayi ni tak bernafas..pastu aku baru ingat yang bayi dia sebelum ni memang dah mati dalam kandungan..adui..bikin cuak je..Habis je selesai jahit n bersihkan ibu tu..kitaorang gelak gila babi sebab time gawat tu ar kaki nak cramp pastu aku berusaha sedaya upaya tuk menyelamatkan bayi tu bagi dia bernafas...haih..

Momen kedua yang best eh..hmm..mungkin aku lahirkan bayi kembar yang sebelumnya dah di USG dr cakap cuma satu je dalam rahim.Selalu nya ada la tanda2 tuk mengetahui bayi tu kembar atau tak dalam perut..salah satu nye perut ibu tu besar lebih dari umur kehamilan..kalau kita palpasi ada la bahagian janin besar yang banyak..pastu bagian kecil saling tumpang tindih..denyut jantung janin gak lebih dari satu..tapi time dia datang hospital kitaorang dah tak sempat nak check semua benda tu..perut dia plak besar cam biasa..datang dengan bukaan dah lengkap..dr bagi la aku yang manage semua..mula2 ok ar aku lahirkan bayi pertama..smooth je keluar..pastu time nak lahirkan placenta..eh...apa ke hal susah sangat nak keluar placenta dia ni..aku tarik2 tak gerak2..adik bidan dah suntik oxy..pastu aku raba dia nye fundus..damn...ada lagi satu baby dalam perut..time tu plak dokter dah tolak satu lagi bed patient baru..dengan perdarahan masif..aku lapor kat dokter ada satu lagi baby dalam perut ibu tu..dokter dah terkejut..dia suruh aku manage ibu dengan perdarahan aktif tu plak..dua2 kes tu memang memerlukan penanganan yang cepat..time tu memang baju aku kotor gila babi dengan darah..aku,dokter tjok dengan sorang adik bidan je yang handle masa tu..malam tu aku memang tak ley lupa seumur hidup sebab satu hari aku tak tido dengan patient yang datang berterusan..malam yang terburuk dalam hidup aku.

Banyak g pengalamn best sebenarnya..tapi aku ni jenis malas tulis banyak2..ada yang salah pasang catheter masa kat OKA tapi aku yang kena marah..ada yang sebenarnya nak operation tapi jadi lahir normal kat OKA..momen aku lupa cuci tangan masa kat OKA time aku still jadi dr pun ada gak..OKA tu kamar oprasi atau operation room..banyak g momen best time obgyn yang tak dapat aku tulis satu2.jadi dokter pelatih ni memang kebanyakan hidup kau asyik kena marah je..tapi aku anggap benda tu sebagai satu pengalam hiduo yang sangat bernilai la..pengalaman adalah guru yang sebenar tuk seorang dokter..membaca dan situasi sebenar tu sangat berbeza..ada je orang yang pandai menghafal tapi tak pandai melakukan..ada yang pandai melakukan tapi tak tau apa yang dia buat..better benda tu seimbang.

Yang pasti aku akan merindui OBGYN..tapi aku ada benda lebih besar yang menanti..Bedah!aku tak mengharap tuk dipermudahkan jalan tuk 10 minggu kedepan..tapi yang aku harap kan adalah aku tabah tuk menghadapi segala rintangan..amin.

0 ulasan:

Catat Ulasan