Jumaat, 14 Oktober 2011

green code vs earthquake

Baru2 ni ada gempa kat bali..agak kuat..6.8 skala richter..time tu nasib baik aku tak de dalam OR..kalau tak confirm aku ketawa guling2 sebab dengar cerita dari kawan yang dokter lari lintang pukang tinggalkan patient yang tengah tak sedar sebab nak operation..

Kejadian dia cam tiba2 ar..time tu aku tengah kat poli..patient lak takde..kawan aku lagi sorang tido..aku sembang2 dengan dokter..mula2 aku rasa cam ada goyang2..tapi aku ingat kepala aku je yang problem sebab aku pun mamai baru pas oncall..tapi aku tengok dokter yang kat depan aku dah berdesup ilang..aik..pe ke hal lak doc ni lari lintang pukang..bila gegaran kedua tu aku plak tak tentu arah lari join sekaki..gegaran dia tu sampai retak gak ar dinding..kelam kabut gak ar waktu tu..dengan hospital yang crowded..semua berlari nak cari tempat lapang..tah sape yang tarik tangan aku time aku berlari pun aku tak tau ar..kalau ada patient yang sakit jantung tu ley ardiac arrest nye..tapi yang lawak sebab kat kawasan poli tu takde kawasan lapang..semua berlari kat area sebelah bank yang adalah luas dia cam kawasan kambing 2 ekor meragut rambut..kalau poli 3 tingkat tu roboh..for sure semua mampus sia2..tapi dah panic an..nak lari kat tempat lapang cam jauh sangat..tu ar dalam fikiran sesaat yang paling selamat.


Tapi yang aku gelak setengah mati tu sebab ada satu doc ni..dia pakar bedah saraf..memang terkenal garang an semua orang takut..time tu dia kat OR..patient dia tu sedar sebab bius just area pinggang je..time gempa ley dia tinggalkan patient dengan pakai sarung tangan g..pastu nak kuar ikut tingkap yang besar dia ley bukak ada la berapa besar je..pastu dengan doc jantung pun dah tak fikir patient ikut selamatkan diri..adui..siap tendang2 tingkap nak pecahkan g..padahal ada pintu tapi kena lari skit je..tu ar..kalau dah panic..tak kira ar kau pakar ke tukang sapu ke..memang unexpeted action ar yang kuar..

N aku tertanya2..kalau sebelum earthquake tu ada green code..pastu tetiba earthquke lak..rasa2 nya dokter cukup profesional tak nak g OR tuk selamatkan patient atau nyawa sendiri lebih penting..hmm

0 ulasan:

Catat Ulasan